En zo ga je ineens op weg terug - Reisverslag uit Piombino, Italië van Wim Janse - WaarBenJij.nu En zo ga je ineens op weg terug - Reisverslag uit Piombino, Italië van Wim Janse - WaarBenJij.nu

En zo ga je ineens op weg terug

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

01 Mei 2023 | Italië, Piombino

Gistavond kaartstudie leerde mij dat ik Vaticaanstad aardig kon naderen zonder last te hebben van de zogenaamde ZTL (Zona Traffico Limitato) dus beperkte toegang voor voertuigen in verschillende delen van de steden. Gelukkig hebben de Italianen per stad verschillende methodes dus vorm van eenheidsworst is ver te zoeken.

Om even negen uur rijd ik weg bij Antico Pietrara B[e-38]B, een prachtig landhuis en goede verzorging en kamers dus zeker aan te bevelen. Binnendoor richting de stad en merk dat het vandaag, 1 mei, als een feestdag is hier in Italië. De buurt cafés zijn al aardig bezet en zo tegen tien uur al best tijd voor een klein borreltje voor de mannen. De sportievelingen zitten weer op de racefiets hoewel het er minder zijn dan op zondag. Richting de stad zie ik vrij weinig motorrijders maar als ik dichter bij het Vaticaan dreig te komen nemen de verkeersstromen aardig toe moet ik zeggen. Op werkdagen doen werklui gek in de auto maar op zon- of feestdagen is de rest aan de beurt en dan de scootertjes maar niet te vergeten. De eerst ztl bordjes zijn reeds zichtbaar dus afslaan Richting het centrum is met mijn euro 1 motorfiets niet verstandig. Kort en goed ik besluit om na een uurtje grensrijden de route te verleggen en richting de terugreis te gaan. Hoewel de originele route van m'n pa dezelfde weg terug naar Siena kent kies ik ervoor om de kustweg in noordelijke richting te pakken.

De kustweg is prachtig, het weer is zwaar bewolkt maar blijft het aardig droog en met zo'n 20/21 graden helemaal geen slecht motorrij weer. De weg meandert met de kustlijn mee en kruipen soms door de dorpjes voorwaarts. Gezien het weer beeld trek ik het regenpak maar uit, die enkele druppel, ach.

Ik ga iets van de kust af en kom op de SS1, de provinciale weg naar het noorden en laat ik die kant nu net op moeten. Een hier en daar best mooie weg maar de kwaliteit van het asfalt is verre van goed te noemen. Gelukkig kan de Beemer wat hebben met die semie off-road banden (doen het overigens prima Johan!!). De twee baans weg krijgt op sommige plekken een upgrade naar vier banen en zorgt ervoor dat er aardig meters gemaakt kunnen worden. Vanaf half twaalf heb ik al zin in koffie, je weet wel zo'n italiaans bakkie, telkens mis ik de bar of rijd langs een die gesloten is. Joepie en bij een benzine pomp dat ook nog. Ik trakteer mijzelf op een tosti en een bakkie en de beemer krijgt een paar liter heerlijke E5 98, is wat duurder maar dat vind ie lekker die ouwe. De teller is inmiddels op 167.000 door geklikt, wat een topfiets is het toch. Nog een paar duizend en hebben wij (Nick en ik) er honderdduizend kilometer mee gereden, wat gaaf.

Even terug uit de emotie naar het dagverslag.

De lucht is inmiddels iets minder vriendelijk geworden dus besluit om toch het regenpak weer aan te trekken en bleek geen slechte keuze.

Het stuk vierbaans wat volgde was, nat, saai maar reed wel lekker door.

Spotify aan en gaan... lekkere muziek en bij ieder nummer wel wat om te overdenken.

De Dijk met 'als ze er niet is', She van Aznavour en Cuby met 'Windows of my eyes', behoeft geen uitleg, nog een weekje en ben weer thuis lieverd. The Cats met 'one way wind' m'n ouwe lui, het is dit jaar al weer twintig/zestien jaar geleden. Louis Armstrong met 'What a wonderwel world' onze (schoon)kinderen en kleinkinderen wat een geluk pracht. Brothers in Arms, ..........The Doobies met listen to the 'kras' weer aan de schooltijd en die plaat helemaal grijs gedraaid. Xavier met follow-up the sun, tja welke dan en ga m'n neus achterna. Zo heb ik m'n camino op een andere manier en oh ja ik zit op de motor.

Gelukkig is er altijd wel een local die met z'n Masserati of Ferarri boven de toegestane snelheid langs komt en je weer met de twee banden op de weg zet.

Na een gezellig praatje met de pompbediende om de buffel weer eens vol te tappen rij ik richting Piombino. Aan de Vaile della Repubblica 51 heeft m'n pa ooit geslapen. Nu zijn de ramen afgeplakt en is de boel verlaten.

Ik zoek een supermarkt, shop de avondmaaltijd en ontbijt en rij naar een lokale boerderij om m'n tentje op te zetten. Onder het afdak schrijf ik m'n verhaaltje in de hoop dat weeronline morgenochtend gelijk krijgt en het zonnetje door gaat komen. Op naar Pisa en Genua. Wat een geweldige tocht is dit.


  • 01 Mei 2023 - 20:54

    Jacqueline :

    Leest weer geweldig. Nog even genieten in the road[e-2600]️[e-2600]️[e-2600]️


  • 01 Mei 2023 - 21:19

    Dick:

    Mooi verhaal Wim!

    Hier ook regen op de camping [e-26fa]


  • 01 Mei 2023 - 21:34

    Mandy :

    Heerlijk verslag weer[e-1f44c]

    prachtig B[e-38]B ik heb deze ff opgezocht! Nice.

    Hopelijk morgen een lekker zonnetje erbij en verder genieten [e-1f4aa][e-1f3cd]️


  • 01 Mei 2023 - 23:04

    Ingrid S.:

    Ahh lekkere miziek. Wst van Willue Nelson met "on the road again", en de Hollues met " He isn't heavy...". Lekker riiden.


  • 02 Mei 2023 - 08:51

    Jan Geert Francooijs :

    Willem

    Blijft leuk om de verslagen te lezen. Heb ook al wat reacties geschreven maar mijn dig vaardigheden blijken toch

    niet top. Ik zie ze in ieder geval niet terug. Blijf je volgen, ook al ben je inmiddels weer op de terugreis. Hoef je niet te zeggen

    dat je moet genieten........dat mag wel duidelijk zijn. Guida con prudenza e divertiti !


  • 02 Mei 2023 - 16:49

    Ruud Meijering:

    Als ex motorrijder krijg ik toch wel de kriebels. Mooi verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Altijd klaar om met mijn motor op pad te gaan! via deze blog houd ik verslag bij van die trips. De lange maar ook de korte ritten zijn altijd weer een uitdaging en beleef altijd wel wat. Veel lees plezier!

Actief sinds 08 Juli 2016
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 40437

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2023 - 08 September 2023

Ierland dus .....

25 April 2023 - 08 Mei 2023

In de voetsporen van m'n vader!

04 September 2022 - 19 September 2022

Ireland or Scotland? That is the question!

13 September 2021 - 19 September 2021

De brug bij Malmo

07 September 2019 - 21 September 2019

Bij de Paus op de koffie

30 Juni 2019 - 10 Juli 2019

Scotland by bike

19 Juli 2018 - 21 Juli 2018

Voormalige Nederlandse troepen in Duitsland

03 Juni 2018 - 09 Juni 2018

Herdenken van D-Day in beeld

02 September 2017 - 26 Oktober 2017

'GAAN' op de Balkan en meer

23 Juli 2016 - 07 Augustus 2016

Een rondje Duitsland

24 April 2015 - 17 Mei 2015

Via Spanje naar Marokko

13 Juni 2013 - 06 Juli 2013

Jazeker, de Noordkaap 2013

Landen bezocht: