De laatste volle dag in Italië - Reisverslag uit Genua, Italië van Wim Janse - WaarBenJij.nu De laatste volle dag in Italië - Reisverslag uit Genua, Italië van Wim Janse - WaarBenJij.nu

De laatste volle dag in Italië

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

02 Mei 2023 | Italië, Genua

Het was dag acht alweer. Vanacht aardig wat regen gevallen. Heerlijk door heen geslapen en vanochtend gewekt met een nog wat waterig zonnetje daar op de boerderie. Op m'n gemakkelijk opgestaan tent uithangen, kan die mooi nog even drogen voordat ie de zak weer in gaat. Helemaal droog is niet gelukt maar wel een heel eind en de rest zien we vanavond wel weer. Mn telefoon geeft een melding dat er vocht is waargenomen bij mn oplaad usb poort. Maar laten drogen want opladen gaat zo niet lukken. De temperatuur is prima en vertrek met het regenpak boven op de tas. Die blijkt de hele dag mooi niet nodig. Schitterend motor weer langs de kust en dikke bewolking in de bergen wat verder op. Zonnetje in de rug en naar het noorden op de SS1 richting Pisa. Onderweg even een korte koffie break en blaas gelijk met de handdroogblaasfeun mn telefoon droog, nog geen resultaat. Ding in de tanktas en het zonnetje zn werk maar laten doen. Dat zal wat wezen als je straks je telefoon helemaal leeg heb. Kan je dus ook geen fotos meer maken. Wat hadden die gasten in 1955 het eigen makkelijk, hahahaha.

Het duurt even voordat ik de stad door ben. Enerzijds vanwege de drukte en anderzijds vanwege het Pisaiaanse verkeerscirculatie plan welke ik nog niet hoed door had. Uiteindelijk een mooi pleintje met wat fietsenrekken gevonden. Hier kan m'n motor mooi staan, en zie om de hoek al het topje van de pittoreske toren boven de muur uitsteken. Zo'n vijf minuutjes lopen en ben bij de zo populaire toren. Mijn hemel wat een toeristische trekpleister is dat. Was al gewaarschuwd maar het is echt zo.

Even in de schaduw geamuseerd staan kijken naar families en stellen die de meest gewilde foto moeten maken. Dat valt nog niet mee in die drukte en levert dan ook in sommige gevallen behoorlijk wat gekibbel op tussen ouders en vooral puberende kinderen. Handje omhoog, nee vinger iets naar rechts hahahaha.

Nog een jonge vader met een peuter op z'n nek geholpen door een foto te maken van hem, de kleine spruit en de scheve toren natuurlijk. Ook hij had geen zin om een selfi-stick van inferieure kwaliteit voor veel te veel geld daar te kopen.

Goed even m'n ding gedaan, de toren terug gekopt en geconstateerd dat ie in die 68 jaar best wel wat scheve is komen te staan. Ruim twee uur later rijd ik weer op de oude vertrouwde SS1 maar dan nu richting Genua. Regelmatig stuurt de navigatie mij nog dichter langs de middellandse zee kust wat overigens prachtig is maar over die boulevards voor geen meter opschiet. In de plaats Massa ga ik wat verder van de kust af op een provinciale weg en boek hier duidelijk wat meer meters. Inmidels is de telefoon droog, althans de melding is verdwenen en komt niet terug. Pffff wat een opluchting wat moet je zonder internet en whatsapp. En bedenk mij tijdens de rit om dit toch eens een keer ga uitproberen, maar nu niet dus.

Een stop bij een supermarkt koop ik de late lunch en bedenk de verder route. Dwars door La Spezia en volg de borden Cinque Terre. Omwille van de snelheid en planning de laatste anderhalf uur naar Genua een stuk snelweg te pakken en lukt het bezoek aan Cinque Terre helaas niet.

Hoewel het geen wedstrijd is heb ik wel een soort van dagplanning en wil daarom in ieder geval aan de westkant van Genua uit komen en te landen en in dit geval viel mijn oog op campeggio Villa Doria aan de rand van de stad.

Rond de klok van vijf heb ik een plekkie. Ik wel, en zie dat er heel wat camper gangers onverrichter zake de berg weer af kunnen. Vol dus.

Even videobellen met thuis, altijd weer goed om te melden dat alles oké is.

Daarna tentje opzetten en een heerlijke douche om vervolgens naar het stadje beneden aan de berg te gaan voor een hapje. Maar eerst een heerlijk italiaans biologisch citroen ijsje, yammie yammie. Met dat ijsje lekker suf over de Middellandse zee zitten turen, hoe mooi kan het zijn. Om daarna in een van de zijstraatjes van de boulevard een drukke pizzeria binnen te gaan en een overheerlijke Frutti de Mare te verorberen. Je bent niet voor niets in Italië.

Kort en goed rond de 300 kilometer vandaag, met heerlijk motorrijweer en tijd voor de zonnebril. Morgen richting Frankrijk en Monaco. Dat is bekend terrein en zal tussen Cannes en Aix en Provence ergens een plekje gaan zoeken. Op naar dag negen.

• 02 Mei 2023 - 21:43

Jaap H:

Mooi ritje weer Wim!

Wat een geluk dat je telefoon het niet begeven heeft zeg.

• 02 Mei 2023 - 21:47

Joke A.:

Geniet van de laatste uurtjes!

• 03 Mei 2023 - 09:19

Mandy:

Mooie dag weer, ja wat moet je zonder telefoon, gelukkig heb je jouw navigatie appart[e-1f64f]

Wat vond je van La Spezia?Fijne dag vandaag [e-1f618]

• 03 Mei 2023 - 10:57

Ingrid :

Geweldige reis maak je. Super leuk om zo mee te reizen Wim! Tot morgen [e-1f618]

• 03 Mei 2023 - 13:55

Els:

Prachtige rit zo langs de kust. Idd wel druk weten wij uit ervaring. Veel plezier richting Cannes

• 03 Mei 2023 - 14:14

Gert-Jan:

Zo overigens moeten lukken, zonder internet. Zo hebben we ook hele eskadron door Duitsland gestuurd [e-1f61c]‼️ #vroeger