Een mooie bevrijdingsdag. - Reisverslag uit Bouquemont, Frankrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu Een mooie bevrijdingsdag. - Reisverslag uit Bouquemont, Frankrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Een mooie bevrijdingsdag.

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

05 Mei 2023 | Frankrijk, Bouquemont

Dat was me een bui vanacht om 03.00 uur, alsof de hemel werd leeggestort boven de camping municipal. Het tentje is top waterdicht dus, omdraaien en verder slapen. En ja om zeven uur de kerkklok in de 14e eeuwse dorpskern liet zich horen. Het bekende rumitueel waarbij het ontbijt bestond uit een stuk stokbrood met smeerleverworst en een sinaasappel. Thee lukte even niet aan gezien de aansteker het ter plekke begaf. Vlak voor betrek nog even een burenpraatje met een wat oudere Nederlandse man die toch wel nieuwsgierig was naar wat ik daar met die motor in m'n eentje toch aan het doen was. Ik besef mij heel goed dat ik toch wel iets bijzonders aan het doen ben dus deel m'n verhaal met betrokkene. Nog geen tien minuten later komt z'n vrouw quasi voorbij lopen en melden dat zij het ook wel bijzonder vond en wilde mij een goede reis wensen. Leuk en ik wenste hen op mijn beurt nog een fijne vakantie eerst in de Drome en later nog in de Provence zoals het plan nu lag. Voor het eerst weer op vakantie na de corona periode en dat is wel erg spannend.

Oh ja, nog even terug naar gisteravond. Ik loop met m'n afval in een plastic tasje te zoeken naar een container of afvalbakken. Nergens te bekenen tot ik voorbij het hoofdgebouw loop en daar in het donker een jonge dame aan een tafel zie zitten. Dus vraag haar in m'n beste Frans, en gelijk overschakelen in Engels, waar ik m'n afval kwijt kon. Zij wijst mij een mogelijkheid maar was wel een heel bijzonder kort gesprek zonde echt begin en een eind. Toch wel vreemd zo'n jonge dame alleen in een donker kamertje met een laptop. Dus nadat ik het afval kwijt was moest ik ertoch het mijne van weten en nog even terug gelopen. Nu een gesprek over wie wij zijn wat we hier doen. Zij blijkt een stagiaire in het dorp bij een bedrijf in het kader van een management opleiding/studie in st Etienne en heeft nog flink wat ambitie om door te studeren voor een master op dat vlak. Haar Engels is niet al te best maar daar ging ze hard mee aan de slag. Verder verveeld Zij zich savonds te pletter alleen in een caravan op een plek waar het wemelt van de muggen rond schemertijd. Zij heeft niet veel andere keuze en werkt nog te kort bij het bedrijf om echt goede contacten te hebben en te houden daar. Kortom nu best een leuk gesprek en verhaal uiteraard ook mijn verhaal om tenslotte te eindigen met elkaar het allerbeste te wensen. Een gesprek met een begin en een eind dus.

Maar goed, om 08.30 vertrek ik in eerste instantie richting Macon en rij nog een stukje met m'n vader op tot daar. Zij gaan de stad in en bewonderen de kathedraal om vervolgens door te gaan richting huis via Never, Parijs, Brussel en Breda om in Rijswijk (ZH) weer thuis te zijn. Ik ga rechtdoor richting Dijon, Beaune, Verdun en de rest bepaal ik vanavond wel. Ieder zijn eigen weg, zoals dat gaat.

In Beaune is mn eerste echte stop. Een koffie met koek bij een boulangerie langs de weg en op zoek naar een prachtige fles chardonnay du pape of een uit de directe omgeving van Beaune. Weet er een te vinden in een wijnwinkel waar je u tegen zegt. Even tanken en door. De lucht kleurt donkerblauw als ik in de spiegels kijk en vanaf Dijon heb ik ook af en toe een spettertje. Als ik vooruit kijk ziet het er beter uit zeker in combinatie met de mooie gele koolzaadvelden, maar gaande weg word alles om mij heen steeds grauwer. Bij een korte stop begint het te regenen en stopt eigelijk niet meer. Is dit regen, ja, ik.mag dit zeggen het is regen. Toch maar het regenpak aan, eerst alleen de jas maar de buien worden heftiger dus ook de regenbroek erbij. Na bijna anderhalf uur zo gereden te hebben stop ik bij een MacDonalds, er was helemaal niemand in die tent, ontdoe mij van alle regen kledij en bestel een hele kop koffie bij het meisje wat mij verdwaasd staat aan te kijken. Alleen koffie? Ja, alleen koffie.

Wat een lekker bakkie was dat na al die nattigheid buiten. Ik geniet ervan en doe een spelletje op m'n telefoon en kijk hoever het nog is naar de geplande camping voor vandaag. Nog 35 minuten en 36 kilometers en als ik dat doe valt het op dat de lucht zich opent en de regen stopt.

De komende 35 minuten was weer heerlijke motorrij tijd, net als die van voor de regen zeg maar. Even half vijf rij ik op advies van dochter Kim, camping de l'espérance en Meuse in Villers-sur-Meuse op. Inderdaad een super leuke camping en een bijzondere prijs, €8,50 voor een nacht met tent en motor was mij nog niet overkomen. Inmiddels is het prachtig weer, de spullen zijn gedroogd, tentje staat, verslag is bijna klaar. Kort en goed weer een heerlijke dag motorrijden en slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel moet je maar denken.

Op naar morgen, zoals het lijkt nog twee dagen naar thuis.


  • 05 Mei 2023 - 23:50

    Mandy :

    Jee de reis in de sporen van je vader alweer geëindigd , jammer maar je hebt het maar ff gedaan [e-2705][e-1f44b]

    mooie camping , ziet er knus uit.

    de l'espérance en Meuse in Villers-sur-Meuse

    Die fles wijn voor thuis bewaren hè [e-1f37e]goede reis nog en rij voorzichtig [e-1f3cd]️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Altijd klaar om met mijn motor op pad te gaan! via deze blog houd ik verslag bij van die trips. De lange maar ook de korte ritten zijn altijd weer een uitdaging en beleef altijd wel wat. Veel lees plezier!

Actief sinds 08 Juli 2016
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 40763

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2023 - 08 September 2023

Ierland dus .....

25 April 2023 - 08 Mei 2023

In de voetsporen van m'n vader!

04 September 2022 - 19 September 2022

Ireland or Scotland? That is the question!

13 September 2021 - 19 September 2021

De brug bij Malmo

07 September 2019 - 21 September 2019

Bij de Paus op de koffie

30 Juni 2019 - 10 Juli 2019

Scotland by bike

19 Juli 2018 - 21 Juli 2018

Voormalige Nederlandse troepen in Duitsland

03 Juni 2018 - 09 Juni 2018

Herdenken van D-Day in beeld

02 September 2017 - 26 Oktober 2017

'GAAN' op de Balkan en meer

23 Juli 2016 - 07 Augustus 2016

Een rondje Duitsland

24 April 2015 - 17 Mei 2015

Via Spanje naar Marokko

13 Juni 2013 - 06 Juli 2013

Jazeker, de Noordkaap 2013

Landen bezocht: