Van Toscane naar Lazio, ook mooi - Reisverslag uit Formello, Italië van Wim Janse - WaarBenJij.nu Van Toscane naar Lazio, ook mooi - Reisverslag uit Formello, Italië van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Van Toscane naar Lazio, ook mooi

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

30 April 2023 | Italië, Formello

Gisteravond een heerlijke pizza la Futa gegeten, rijkelijk belegt met italiaans spek, blauwe kaas, tomaat en laten we de olijfolie niet vergeten. Als toetje Cantucinni [e-38] Vinsanto, laten we eens gek doen voor €14 bij elkaar, en een biertje (halve liter, hahaha) had ik nog van na het ongeluk laat maar zeggen. Prima maaltijd om de avond/ nacht mee in te kunnen.

Heerlijk geslapen, half zeven wakker van de eerste wandelaars die een volgende etappe starten op het traject Bologna - Firenze (Florence) en dat zijn er aardig wat zo te zien. Achter elkaar koppeltjes van 2 a 3 mensen met rugzak en gaan. Ik doe ook zoiets maar kan er lekker bij zitten en als de hellingshoek boven de 8 % komt een beetje gas extra erbij of extra afremmen om beneden niet uit de bocht te vliegen.

Netjes afgemeld en omdat ik alleen was ook de halve prijs van een nachtje met tent en motor dus voor €12,50 inbegrepen de toeristenbelasting. Ik had al een goed gevoel bij deze camping en dat werd hiermee maar weer bevestigd. Zeker om een keer terug te komen maar dan zonder vallende oudjes graag. Overigens geen nieuws van de gevallen meneer meer vernomen of bekend, jammer maar ga maar uit van het goede.

Het is zwaar bewolkt als ik de Passo della Futa begin, wat een heerlijke weg zeg. Bochten liggen goed, asfalt is strak, zondagochtend half negen geen kip op de weg. Nou ja behalve de mannen op middelbare leeftijd die gewend zijn om vroeg op te staan, ja ook op zondag, en dan gaan fietsen of motor rijden. Waarbij het aantal motorrijders tot een uur of 10 / 11 wel iets tegenvalt.

En het is prachtig weer. Als ik na een driekwartier Firenze benader schijnt het zonnetje al volop. Zodanig dat m'n extra vest en de winter handschoenen uit danwel geruild kunnen worden. Firence is een prachtige stad maar niet om met de motor dwars door heen te rijden. Overal milieu zones en voor vergunninghouders, voor je het weet rijd je een straat in waar zo'n fout bordje en een camera staat. Ben benieuwd. Het Pension waar m'n pa ooit heeft geslapen bestaat niet meer maar ligt wel midden in de zone waar gelimiteerd verkeer toegelaten word. Dat sla ik dus wel even over. Verder een plek om zeker een keer terug te komen voor kunst, historie en cultuur, ik zie een gecombineerde city-trip aankomen.

Uiteindelijk verlaat ik de stad aan de zuidwestelijke kant en koers richting Siena. Waar Firenze in een dal ligt, ligt Siena (de oude stad dan) boven op een heuvel. Prachtig maar zie geen gelegenheid om er een mooie foto van te maken. Italianen zijn briljant in het niet aanleggen van parkeerplaatsen en als er dan een is hoef je niet te zoeken naar een mooi uitzicht op de stad.

Maar goed mijn einddoel voor vandaag is ...... tatata, inderdaad Rome. Dus rap weer verder.

Toscane is een prachtige provincie met schitterende uitzichten, prachtige historie en ook met de meeste 30, 50 of 60 kilometer borden op de doorgaande provinciale wegen. Op sommige stukken terecht maar in heeeel veel gevallen onnodig. Hierdoor gaat Italiaantje natuurlijk als een opgewonden standje afwijkend gedrag vertonen, en waardoor er soms best linke situaties ontstaan door met name inhaal acties. Daarbij komt dat de gemiddelde motorrijder de aangegeven snelheids beperking zelf al maal 2 en in sommige gevallen zelfs maal 3 heeft gedaan, en dat maakt het geheel nog leuker. Gelukkig rijd ik defensief en heb geen haast en weet mij goed staande te houden temidden van dit tumult. Alleen ingeval van campers, dan krijgt ome Wim toch ook iets last van Italiaans bloed in de aderen. Maar drie of vier keer vandaag dus viel mee.

Na Siena verlaat ik ook Toscane en kom in Lazio terecht. De wegen zijn minder goed onderhouden maar daarintegen mag je buiten de bebouwde kom juist weer veel meer negentig km/u. Langzaam worden de heuvels lager maar het is er wel heel mooi. Voor wat betreft het laatste gold dat niet voor het weer, vanaf een uur of drie begon het te druppelen. Nog geen regenpak aan gewoon afdwingen en doorgaan. Tot ongeveer 20 kilometer voor Rome. Daar zet de regen door en ik besluit om toch te gaan voor een B[e-38]B. En meld mij bij een prachtig landhuis Antica Pietrara die ik via booking.com vond. Daar zit ik dus nu dan ook op de veranda. Het is ongeveer 21 graden, bijna windstil en het water komt met bakken uit de lucht en lijkt erop dat dit voorlopig zo blijft.

Vanavond maar wat kaartstudie doen, morgen Rome daadwerkelijk aantikken en aan de route terug beginnen.

Blijf je dan niet even een paar dagen in Rome, zo mooi toch. Ja, dat mooie klopt helemaal maar daar ga ik samen met Maud een city-trip naar toe maken, vandaar. En dat verhaal hiervoor bij Firence en Siena moet thuis nog in het vakantie overleg besproken worden. Komt goed.

Nu eerst even lekker onder de douche, een glaasje prik met wat beukennootjes en op tijd plat. Na 320 kilometer zo op die binnenwegen maakt je best gaar. Heb ook diep respect voor die 2 gasten in 1955 die dit met z'n tweeën op 1 scooter deden, cappello.

Ciao

• 30 April 2023 - 19:30

Marlies:

Mooi verslag weer Wim! Goede reis verder (en terug)!

• 30 April 2023 - 20:03

John:

Geniet morgen van Rome Wim! Goede voorverkenning inderdaad!

• 30 April 2023 - 20:39

Els:

Leuk dat je aangekomen bent in Rome. Veel plezier!

• 30 April 2023 - 20:40

Hans En Renate:

Ciao Wim,

we hebben weer met veel plezier je reisverslag gelezen.

Keep the rubber burning [e-1f3cd]️

• 30 April 2023 - 20:50

Roy Abels:

Mooi verslag weer Wim. Leuk om zo "mee te rijden en mee te beleven".

Drive safe!

• 01 Mei 2023 - 18:44

Mandy:

Hey Wim,

Ik liep 4 verhalen achter maar ben nu weer bij[e-1f600]. Wat een prachtige reis, met de auto al mooi, vroeger met de scooter nog mooier maar in 2023 met de motor ook fantastisch[e-2764]️

Mooi dat je die leeftijdgenoot hebt kunnen redden[e-1f4aa]

• 01 Mei 2023 - 18:46