Het meest Noordelijkste punt van Ierland - Reisverslag uit Letterkenny, Ierland van Wim Janse - WaarBenJij.nu Het meest Noordelijkste punt van Ierland - Reisverslag uit Letterkenny, Ierland van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Het meest Noordelijkste punt van Ierland

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

03 Juli 2024 | Ierland, Letterkenny

Wat een water is er afgelopen nacht gevallen. En hoewel de wind in het begin van de avond, je weet wel vlak nadat onze oranje mannen de Roemenen hadden verslagen, afnam tot bijna geen wind. Waardoor de midges ook dachten vrijspel te krijgen en wederom in grote getalen irritant aanwezig, maar dat terzijde. Bedacht de wind later in de nacht dat het aantrekken in windkracht misschien toch heel leuk zou kunnen zijn.

Doordat wij toch best op tijd het mandje zijn gegaan. Hebben wij ondanks het natuurgeweld een goede nacht kunnen maken.

Het opstaan was minder romantisch, alles zeiknat en een waterballet rondom de tentjes. Het is nog vroeg als dit toneelstuk zich afspeelde. Snel in pakken en schuilen bij het hoofdgebouw van de camping. Daar even wassen en een paar crackers bij wijze van ontbijt erin, en gaan.

Het is nog geen kwart voor acht en zijn onderweg naar Bushmills alwaar wij dit pittoreske stadje een klein half uurtje binnen rijden. Eerst koffie en thee bij de lokale koffie mevrouw. Een prima plekje bij een best wel drukke rotonde voor zo'n klein stadje maar dat terzijde. Rond half tien rijden wij even naar The Old Bushmills Distillery in de wetenschap dat deze pas om tien opengaat. Wij maken wat fotootjes op afstand en zoeken weer snel de Causeway Coastal Route op en volgen trouw de bewegwijzering. De touwbruggen en ander bezienswaardigheden laten wij links liggen om heerlijk te kunnen motorrijden. Helaas een wisselend weerbeeld: regen, mist, best fris (11 tot 15 graden C) maar ook af en toe een zonnetje rijden wij door tot een afslag richting Magilligan Point en verlaten daarmee de prachtige Causeway Coastal Route. Na de afslag rijden wij langs een groot militair terrein annex gevangenis en komen nog net op tijd aan voor de afvaart. De jonge man wenkt ons snel te komen en sluit de slagboom achter ons. Terwijl wij de aanwijzingen volgen van de pont- mijnheer die ook het afrekenen tot zijn takenpakket heeft.

Wij verlaten op deze manier Noord Ierland en eenmaal van de pont rijden wij gewoon op de Wild Atalantic Way (WAW) en kunnen daar de Noord (N) of South (S) richting kiezen. Omdat wij anti clockwise rijden gaan wij voor WAW S.

Nee, collega motorrijders, mocht je deze route nog op je bucketlist hebben vrees ik dat je die moet schrappen. Er is helemaal niets aan, geen mooie vergezichten, geen pittoreske dorpje, geen bochten, single tracks met passeervakken, geen mooie strandjes, af en toe slecht asfalt. De komende ruim 2000 kilometer zal in het teken staan van deze route. (Niet doen Tom geen reet aan, hahaha).

Maar alle gekheid op een stokje, het is in een woord GEWELDIG! Wat een pracht en heerlijke natuur, de tijd vliegt en die paar druppels vallen volledig in het niet bij alles wat je ziet en beleefd.

Het rijden is ook best vermoeiend wat er ook voor zorgt dat we scherp moeten blijven om ongelukken te voorkomen. Op een klein krasje op de bumper van een vrij nieuwe Toyota Hilux na lukt ons dat heel goed.

Wij zetten koers naar het meest noordelijkste punt van Ierland, voorbij Malin Head stopt de weg bij een (gratis) uitzichtpunt met wat vervallen gebouwen vanwaar de scheepvaart (waaronder oa de Titanic) in de gaten gehouden werd.

En natuurlijk ook een koffie-kar (met aangepaste prijslijst) maar die slaan wij even over dit keer. We willen ook een beetje op de kleintjes letten he.

Wij schuilen even met nog een aantal bezoekers voor een heftige bui en rijden daarna in het zonnetje richting ons einddoel voor vandaag.

Gezien het weerbeeld van afgelopen nacht, de dag en de verwachting voor de komende nacht hebben wij besloten in de buurt van Letterkenny een kamer te nemen.

Booking.com is onze vriend voor dit even. Even normaal douchen, goed slapen en lekker ontbijten om de nieuwe dag weer goed te kunnen beginnen.

Het plan voor morgen is om via Donegal en Sligo de WAW S voort te zetten en rekening houdend met het toch wat teleurstellende weer zien we wel hoe ver wij morgen komen. Het is geen wedstrijd en willen genieten van al het moois en vooral ook de vriendelijkheid van de lokale bevolking.

Al met al weer een super motorrijdag, op naar morgen voor dag 5 alweer.

• 04 Juli 2024 - 08:41

Bjørn :

Hoi Wim, ten eerste mijn complimenten voor jouw reisverslagen heerlijk om te lezen [e-1f44d][e-1f3fb][e-1f60a] Ten tweede weet ik weer waarom ik ooit heb besloten om op een motortrip niet meet te gaan kamperen [e-1f602]. Maar dat terzijde het is een prachtige land dus blijf genieten en ons blij maken met jouw reisverslagen.

• 07 Juli 2024 - 13:20

Joke A.:

Wat jammer dat je zoveel regen hebt. Maar, gelukkig geniet je toch nog van al het moois!