Toscane is wel heel mooi - Reisverslag uit Firenzuola, Italië van Wim Janse - WaarBenJij.nu Toscane is wel heel mooi - Reisverslag uit Firenzuola, Italië van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Toscane is wel heel mooi

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

29 April 2023 | Italië, Firenzuola

Vanochtend geen kerkklokken maar gewoon wakker worden van de vogels, heerlijk. Een goede nacht dus hup, spullen pakken, wassen/scheren, ontbijten en pleiten, even half negen vertrek.

De SS12 is een mooie weg die door een evenzo mooi dal slingerd. Het weer is bewolkt maar droog en tegen de zestien graden, top dus.

Zaterdagochtend weinig verkeer op de weg, groepjes mannen op race-fietsen of MTBs maar ook op motorfietsen. Je zal hier maar wonen, het wemelt van de mooie passo's om je heen hier in het land van de Stelvio. En dan die motorfietsen, veel KTM's, R1250 /1200GS'n. Daar ga je dan op je 2002 R1150GSA maar kan ze lekker bijhouden hoor.

Tot Verona door het dal en plots verschijnt de Po vlakte maar ook wat donkere luchten.

Verona is een mooie stad maar ook erg druk en wat weg omleggingen zorgen ervoor dat ik geen foto's kan maken hier. Een maal op de vlakte begint het zachtjes te regenen. Wel zodanig dat ik besluit om het regenpak erbij aan te trekken. Een goed besluit blijkt later en hup door naar Modena. De Po vlakte is saai en kent veel vervallen gebouwen. Even voor Modena nog lekkere benzine gekocht voor m'n toerbuffel en besluit om tot het centrum door te rijden.

De stad heeft een prachtig oud centrum met wat voertuig beperkingen dat dan weer wel en weet ik ook gelijk hoe dat werkt. Er niet helemaal in rijden dus. Omwille van de tijd maak ik een plaatje op afstand en ga door naar Bologna. Het is inmiddels droog en de temperatuurmeters geven een heerlijke 20 graden.

In Bologna moet ik op zoek naar de Porta Saragozza en weet hem ook te vinden. Blijf keurig op de ringweg maar stop er wel even om wat foto's te schieten. De torens zijn recent gerenoveerd dus wijken af van die in 1955. Maar was er wel, duss.

Maar weer snel door, de vlakte wordt langzaam heuvelachtig en de 'strada provinciale zie ik je nog een keer' slingerde er heerlijk doorheen. Zaterdag geen vrachtwagens maar wel campers. Gelukkig zijn het er weinig en met, de inmiddels aangeleerde, Italiaanse rijstijl ook snel er voorbij.

Tegen drie uur passeer ik Toscane grens. Het zonnetje schijnt voorzichtig en trek het regenpak maar uit en kies ervoor om een camping te zoeken.

Het toetje zit in de staart vandaag, Passo della Raticosa. Veertien kilometer bochten een prachtig asfalt. GEWELDIG en onderweg op een heubeltop bij een kroegje is een verzamelpunt van motorfietsmannen. Op zaterdagmiddag een dolle boel daar.Nog een een kilometer of 6 op de Passo della Raticosa en ben bijna bij Camping La Futta. Maar bij het nemen van de eerste afslag op de rotonde valt m'n oog op een Duitse begraafplaats, er is hier behoorlijk geknokt in de tweede wereldoorlog. Aan beide zijden veel slachtoffers, goed dat deze plek er ook is.

Goed even tentje opzetten en afgesproken om vanavond een pizza mee te eten. Zit je net lekker. Valt er een Italiaanse oude man van z'n ladder bij de caravan en dondert toch zeker een meter of 5 naar beneden en land luid kermend in een goot. Gealarmeerd door z'n noodkreet zie ik hem de laatste meters nog rollen. Dus als een speer er heen en hem helpen. Gat in z'n hoofd bloed en klaagt over pijn in z'n rug. Rustig blijven ouwe en met z'n lijf uit die goot met ijskoud regenwater. Na wat geschreeuw ( met een hoog allo allo italiaans) komt er gelukkig hulp van een, wat later blijkt, Amerikaan die goed Italiaans spreekt en zorgen ervoor dat de man niet meer verder beweegt of terug in de goot rolt. Ik ren naar de receptie en doorbreek het inschrijf protocol van nieuwe campinggasten door om hulp in de vorm van een ambulance te vragen. De camping leiding reageert gelijk en met een minuut of twintig is professionele hulp ter plaatse. Je weet maar nooit en na de eerste checks toch op de brancard en hul naar het ziekenhuis. De ooit aangeleerde en gedrillde ZelfHulpKamaradenHulp (ZHKH) kwam toch weer even goed van pas. Hoop het beste voor de oude man, die zal voorlopig niet meer op halve vergane keukentrapjes op een veranda aan z'n vakantie huisje knutselen.

Om de dag af te sluiten koop ik een lekker Italiaans biertje en doe mijzelf een Pizza La Futta kado.

Nog even het verslag afmaken en lekker m'n mandje in. T was weer een mooie motorrijdag en heb bewondering voor m'n vader. Op de scooter door de Po-vlakte, hoe houd je het vol.

Morgen verder richting Rome.

• 29 April 2023 - 22:15

Gert Jan :

Wim, dit is het goede leven!

• 30 April 2023 - 06:59

Frank :

Mooi Wim. Eens een militair, altijd een militair. Top reactie![e-1f4aa]

En je reis vordert in een rap tempo. Kijk goed om je heen de komende dagen. Je rijdt door het grootste museum van Europa.[e-1f44d] Geniet en stay safe!

• 30 April 2023 - 09:40

Erik:

Goed bezig maatje[e-1f44d]

Mooie reis met mooie (na)gedachten.

Geniet ervan en hou de banden onder.

• 30 April 2023 - 12:29

Ruud Meijering:

Mooi verhasl Wim en wat goed dat je de oude man van dienst kon zijn.

Succes richting Rome

• 01 Mei 2023 - 16:34

Ingrid S.:

Oei. Dat was wel even spannend met die ouwe man. Ja jô, manne boven de 60 horen niet meer op trapleerdjes te klimmen... ;-) . Blij dat je zo kan genieten van de voorbeeld van je Vader .

• 03 Mei 2023 - 19:31

Kees:

En gewoon weer hulp bieden. Dat is Willem. Ik denk dat ik ook maar een motor ga kopen (-;.