D day herdenken in Arromanches - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu D day herdenken in Arromanches - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu

D day herdenken in Arromanches

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

06 Juni 2018 | Frankrijk, Arromanches-les-Bains

Woensdag 6 juni

D-day 74 jaar later, het is bijzonder om hier zo te mogen en kunnen zijn.
Op tijd gaan we vanuit het hotel naar Arromanches les Bains. Een kustplaats in Normandië waar de Prinses Irene brigade destijds in augustus 1944 aan land kwam en heeft deelgenomen aan gevechten met de Duitse bezetters. Vandaag 74 jaar later staan we op het dorpsplein in Arromanches en zijn getuigen van een mooie, frisse en vooral indrukwekkende herdenkingsceremonie. Als fotografen in de workshop mogen wij binnen de hekken, zijn daarmee te gast en kunnen daar mooie plaatjes schieten. Al vroeg zijn wij ter plekke, maken afspraken over wie welke elementen van de ceremonie voor zijn of haar rekening wil of kan nemen en bereiden ons maximaal voor. Instellingen, vanuit welke hoek, hoe zit het met de achtergrond, gelukkig zijn er ervaren fotografen bij mij duizelt het op dat vlak nu al, maar goed. Mijn doel was ook niet allen om hier te komen om te fotograferen maar vooral vanuit krijgs-historisch perspectief hier te willen zijn. Daarbij is het reünie gehalte ook redelijk hoog door de aanwezigheid van veel bekenden en (oud)collega's en maken het compleet.

Een prachtige militaire ceremonie in het bijzijn van de Nederlandse ambassadeur in Frankrijk, de militaire attaché(s), de veteranen/oud-strijders uit die tijd en onder andere de burgemeester van Arromanches op het dorpsplein vol met militairen waaronder een deel van het 17e Painfbat GFPI vindt in het zwaar bewolkte maar gelukkig droge Arromanches plaats. Het vaandel met vaandelwacht, toespraken in drie talen en door vier sprekers in verschillende talen, de begeleiding van oud strijders, het volkslied, de (ijzige) minuut stilte.
Aansluitend aan deze meer dan indrukwekkende afsluiting van het ochtendprogramma maar zijn nog niet klaar daar aan de kust bij Arromanches les Bains.
De nieuwe leden van het bataljon, die gisteravond hun invasie-koord mochten ontvangen moeten hem nu in de woelige zee ook nat gaan maken. Het detachement wordt daarvoor keurig over het strand tot aan de waterlijn afgemarcheerd en op bevel 'losgelaten' waarna de mannen en vrouwen het water in rennen en na volledig onder geweest te zijn weer terug komen om weer keurig en zeiknat terug te marcheren. Boven bij de boulevard worden zij door de bataljonscommandant en oud-strijders warm opgevangen en uiteraard gefeliciteerd.

De lunch pakken we in een lokale tent die uiteraard afgeladen is dus na even wachtend pas betreden kan worden. Een heerlijke warme hap en glas wijn zorgen ervoor dat de lichaamstemperatuur weer normaal word, donders wat was het eigenlijk verrekte koud in die strakke zeewind.
Aansluitend nog wat genoten in het dorpje van ook andersoortige strijders of equivalenten die zeker geen veteraan of oud-strijder zijn, maar waarbij er enkelen wel heel ver gaan in hun hobby en voorliefde/interesse voor die tijd, maar goed. Grappig om te zien en ervaren.
Eind van de middag bezoeken we nog de stellingen bij Longes sur Mer en kijken nog een keer terug naar de indrukwekkende hoeveelheid pontons in de zee voor de kust van Arromanches die een kunstmatige haven vormden om zo de logistiek van uit zee beter mogelijk te maken.

Kort en goed weer een top dag en bij het eten van een stuk stokbrood met kaas er wijn worden de foto's door de workshopleider(s) bekeken en van de nodige adviezen voorzien.

• 07 Juni 2018 - 06:29

Marc:

• 07 Juni 2018 - 09:26

Maud:

de foto"s van de jongens in t water zij n erg mooi

• 07 Juni 2018 - 21:45

Jakob:

Qua weer had je beter in Harderwijk kunnen blijven, maar voor de rest.... TOP fotograaf!