Een rondje eiland en bezoek aan Highland Park - Reisverslag uit Kirkwall, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu Een rondje eiland en bezoek aan Highland Park - Reisverslag uit Kirkwall, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Een rondje eiland en bezoek aan Highland Park

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

09 September 2022 | Verenigd Koninkrijk, Kirkwall

Vandaag een dagtocht op het hoofd eiland van de Orkney's. Vertrek na negenen met lichte bewolking maar wel droog in zuid oostelijke richting. Rond koffie tijd stoppen we vlak voor Newark Beach. Mooi plekje met bankjes en prachtig uitzicht op Copinsay Lighthouse met in de verte zicht op een stevige bui die ver langs ons heen trekt. Een goed begin en vervolgen de route via St Mary's Orkney en een korte stop bij een Italiaanse kerk richting Kirkwall. In de zuid rand van Kirkwall slaan we af en passeren Scapa Distillery een van de twee hier op het eiland. Inmiddels komt het zonnetje goed door en klimt de temperatuur tot een kleine 17 graden en touren door tot in Stromness. Eerst even tanken en lunchtime bij de haven. 'Full equipment for lunch and carry on chaps' groete de vrolijke schot tijdens het voorbij lopen. Tosti met spek/kaas en een koffie uit de thermoscan, dikke prima. Drie Nederlandse dames genieten van het gekochte ijsje bij het monument en standbeeld van dr John Rae en raken met ons aan de praat. Een van de dames is erg praatgraag en neemt de beide andere dames onder de vleugels mee om Stromness te verkennen. Maar goed een leuke ontmoeting maar de tijd zit er op en gaan door om het rondje main island af te maken. Verschillende aahh ooh momenten bij weidse uitzichten. De herinneringen zijn gemaakt als wij rond de klok van half drie weer op de camping zijn. Even de spullen op orde maken en afmars naar Highland Park distillery voor een rond tour. Aangezien we daar een uur te vroeg aankomen en het visitor centre nog dicht is gaan we eerst toch nog naar Scapa. Krijgen een prima uitleg van een hostes en laat mij verleiden om een mooie fles te kopen. Daarna weer terug naar Highland Park en worden door gids Rupert mee naar binnen genomen. Helaas is de distilleerderij niet in bedrijf vanwege een eerder ongeluk. Het hoofdgebouw waar de stills staan opgesteld staat in zijn geheel in de steigers en laat zien dat het ongeval eerder een paar maanden dan een paar weken geleden moet hebben plaats gevonden. Maar goed mijnheer Rupert leidt ons naar de filmruimte en trappen af met een mooie promotie filmpje en een glaasje full volume (15jr) smakelijke whisky. Vervolgens gaan we langs de verschillende, niet in bedrijfzijnde, punten en verteld hij amusant zijn verhaal over het proces en van alles wat meer. We sluiten af in de tasting room voor een proeverij met een 12 en 18 jaar oude. Kort en goed het bezoek gaf aan de ene kant een onbevredigd gevoel vanwege het niet in bedrijf zijn van de distileerderij maar aan de andere kant blijft het een bijzondere plek en mijn favoriete whisky.

Het eind van de dag een biertje aan de tafel in het zonnetje. Na ongeveer 170 km vandaag kunnen we terug kijken op een mooie motortour dag hier op Orkney.

• 10 September 2022 - 17:31

Joke A.:

Weer een leuk verhaal!

• 12 September 2022 - 21:03

John De Bruijn:

Wat een topdag: zo’n en whisky, genieten Wim!