Langs de Hadrian Wall - Reisverslag uit Haltwhistle, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu Langs de Hadrian Wall - Reisverslag uit Haltwhistle, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Langs de Hadrian Wall

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

17 September 2022 | Verenigd Koninkrijk, Haltwhistle

Vrijdagochtend wakker worden in Lochranza op Arran. Prima camping en dito weer. De temperatuur zakt overigens wel erg snel en 'snachts was ie gedaald tot een graad of 8. Flinke wind bij ontbijt en het tentje opruimen. Rond een uur of 10 rijden wij de camping af voor een rondje Arran. Wat een geweldige start, prachtig weer en schitterende weg, het leek wel een achtbaan, perfect dus. In Brodick kaarten gekocht voor de ferry naar Androssan op het vaste land. Voor motorfietsen is eigelijk altijd wel plek dus een tijd reserveren was voor ons niet nodig. Eerst een rondje eiland, sommige stukken weg perfect anderen toch wel slecht. Geweldige uitzichten, bakkie op een parkeerplaats vlak bij de zuidpunt van het eiland. Even daarna rijden we langs Lagg disitilery een hagel nieuwe whisky fabriek op een prachtige plek. Er zijn nog geen whisky's ervan te verkrijgen zo nieuw is de distilleerderij. Na twee uur weer terug in Lochranza. Op een plekje met uitzicht opde kasteel ruïne pakken we lunch en door richting Brodick maar eerst nog even een foto bij de Arran Distillery en gaan snel door. Rond 1330 komen we bij de ferry aan en kunnen via baan 5 vooraan gaan staan. Even voor tweeën begint het boarden en uiteraard als eerste erop. Wel helm op he om de boot op te rijden, safety first en anders heb je ruzie met de load master en dat wil niemand dus. Motoren in een hoekje blokje voor het voor en achterwiel, op de zijstandaard, in 1e versnelling en touwtje aan een reling en klaar voor de oversteek. Met mooi weer en uit de wind op een bovendek is het genieten om aan de overkant te komen. Helaas geen dolfijnen onderweg, dat was gisteren wel anders en is best leuk om te zien.

In Androssan eerst tanken en daarna nog een kleine 20 km een camping bij Preswick. Na in totaal 130 km die een caravan camping waar wij de tent op een special plekje mogen zetten. Net buiten de omheining maar wel met gebruik van de faciliteiten en zonder bonnetje. Savonds gaan we even naar de camping pub en genieten van een biertje/Guinness gesprek met John Paul een lokale bewoner, op de achtergrond de lokale bingo club en sluiten af bij de tent met een glaasje highland park.

De vliegtuigen op het naastgelegen burger/militaire vliegveld starten al vroeg dus lekker op tijd wakker en er uit.

Rond half tien rijden wij weg en via binnen wegen richting Moffat. Tot daar is de weg best leuk maar omgeving best saai. Na Moffat gaat het weg gedeelte over in lekkere smalle weggetjes met veel bochten, stijgen, dalen en wisselende kwaliteit van het wegdek. Wat een gaten komen we zo links en rechts tegen zeg, maar ach. De temperatuur is laag maar de rest van het weer is top. Zonnetje en af en toe een wolkje zonder regen erbij. Het laatste stuk van de route gaat langs de Hadrian Wall en stoppen dan ook na 220 km op een gelijknamige camping. De camping mevrouw laat ons de kampeerplek zien en op de terugweg lopend vraag ik nog of de hutjes al allemaal vol zijn. Die wel maar heb nog twee bedden in een kamer in de Bunkhouse. Voor een paar pounds meer liggen we in een warmbedje. Spullen uitgepakt en een lekker biertje gehaald bij een lokale Coop. Het is een drukte van je welste bij de incheck, daar waar wij in het zonnetje genieten van ons drankje. He 'die lijkt mijn opa wel' is best een gevaarlijke opmerking met af en toe wat Nederlanders in de buurt. Maar geen schade gelukkig maar wel een paar Nederlandse stellen op de camping, fietsers en een met een oude BMW met zijspan die wij eerder in Oban bij de Lidl al tegen kwamen.

Op naar de volgende dag, een klein stukje naar Newcastle en de boot op terug naar huis.