Schipper mag ik overvaren? - Reisverslag uit Applecross, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu Schipper mag ik overvaren? - Reisverslag uit Applecross, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Schipper mag ik overvaren?

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

14 September 2022 | Verenigd Koninkrijk, Applecross

Zo juist nieuws van Maud. Eigelijk de bevestiging van wat al bij ons bekend was. Geen aanvullende behandelingen maar wel iedere vier maanden controle met een scan. Verder blijft het een bijzondere situatie die niet of nauwelijks voor komt. Controle is het middel blijkbaar. Gelukkig maar en tot zover. Daarmee kom ik terug in het Schotse en hier en nu.

Gisteravond met verbazing zitten kijken naar twee dames die een tent op plekkie d133 gingen neerzetten,. Later bleek dat wij onze tent op de randvan hun territorium hadden geplaatst, maar goed geen ruzie en met consensus de boel opgelost. Met nog veel meer verbazing vanochtend rond een uur of zes de tentamens opengeritst en geconstateerd dat de buur dames met tent en al waren verdwenen. De auto met alles erin stond nog wel keurig op de parkeerplek. Vreemd, maar goed en knap dat je dat 'snachts zo stilletjes weet te regelen.

Voor ons begon de dag met het gebruikelijke ritueel. Gisteravond de planning iets bijgesteld en besloten om vandaag via Glen Finnan en Skye terug te rijden naar Applecross. Daarbij rijden wij als toetje de Bealach na Bae van Oost naar West. Maar voordat wij hier zijn gebeurde er toch weer genoeg. In Fort William nog even een snelle stopeen Aldi. Hier leerde wij dat het kopen van alcoholhoudende dranken pas na tien uur mag in Scotland dus laat de paar blikjes bier achter bij de kassier. De koffie stop was nog voor Mallaig langs een stukje strand met geweldig uitzicht en in het zonnetje. Pff zwaar leven zo.

Na een korte tank stop naar de ferry richting Skye. U kunt mee met de boot van vier uur, zei de mevrouw van de kaartjes verkoop. Een frons op het gezicht en gezien het feit dat het pas 11.30 uur was deed de mevrouw van de kaartjes doen verleiden om een gesprek met de laad-meneer in het gele hesje te adviseren. Een prima Scotsman die wel snapt hoe de wereld in elkaar zit dus wij gaan mee op de boot van 1250 uur. Nog even tijd dus lunchtime en vinden een bankje bij het monumentje voor de achtergebleven vissers op zee. Koffie en een tosti bij heerlijk weer, wat wil een mens nog meer.

Op tijd stellen we op om te boarden, motoren in een hoekje, spanbandje erover en hup met die schuit. Inmiddels hebben wij al zoveel pondjes of ferry overtochten gemaakt dat het hier ook weer pinuts is. Na een klein uurtje varen komen we aan gindse zijde en rijden als een van de eersten het eiland Skye weer op. Hoewel het weer aardig lijkt is het in de verte toch wat donker en mistig. Daarom besluiten wij om Skye weer via de brug te verlaten. Net op het vaste land is een Coop, dus even de dagelijkse boodschappen aanvullen. Leuk gesprekje met een jong Nederlands stel die een whisky staan uit te zoeken voor een vriend, tuurlijk. Daarna rap door naar Applecross en voor dat we het weten rijden we op de single track en aan rij route van Baelach na Bae. Wat een feestje is dat zeg. Twee keer binnen 24 uur de mooiste pas van Schotland eerst van West naar Oost en dan nu anders om zoals in het begin van het verslag al aangegeven.

Het weer is inmiddels minder vriendelijke dus vandaar dat wij een slaapplek in de the Bunkhouse van Hartfield Hostels geboekt hadden. Een top plek waar de boel kan drogen en wij de eenpans maaltijden kunnen bereiden. In de avond maken we plannen voor de rest van de tocht en laden de TomTom. Nog een glaasje Schotse land wijn en lekker het mandje in. Doei!

• 14 September 2022 - 18:40

Maud:

Leuk verhaal weer schatje ,veel plezier nog
    Veilige kilometers nog en tot snel xx

• 14 September 2022 - 18:46

Mandy :

Hey buur,
    Je had echt schrijver moeten worden, leest heerlijk die reisverhalen van jullie. Ja gelukkig relatief goed nieuws van je schatje, gelukkig maar.
    Leuk verhaal van die tent buurvrouwtjes! Ha ha.
    Fijne avond en morgen weer een mooie toerdag. Geniet er samen van.
    Liefs Mandy

• 15 September 2022 - 11:40

John:

Wim wat goed nieuws over Maud, dat daar geen wijzigingen zijn in opgetreden. Verder weer een mooi verhaal, ik zou bijna weer gaan motorrijden, maar tocht naar Schotland lijkt hoe dan ook steeds verleidelijker te worden. Los van het weer dan ;-))

• 15 September 2022 - 19:32

Dick:

Hé Wim, toch niet naar Islay?
    Ik hoorde dat men daar lekkere drankjes maken!
    Misschien volgende reis dan maar.