Naar Skye of toch maar niet - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu Naar Skye of toch maar niet - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Naar Skye of toch maar niet

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

12 September 2022 | Verenigd Koninkrijk, Fort William

Heerlijk geslapen in the Bunkhouse van Hartfield Hostels, savonds gezellig in de lounge room TV gekeken en wat zitten kletsen met lui uit Australië en uit Glasgow die een paar dagen on tour zijn voor dat de Aussie verder reizen naar IJsland en verder. Peter en zijn vrouw Jaquelien wandelen wat in de omgeving en genieten van het samenzijn daar in de natuur.

Twee verse croissants met roomboter en jam zijn best een goede start. Rond half tien trappen we de Beemers aan en verlaten Applecross om de Bealach na BA te gaan rijden. Een prachtige single track die langzaam de bergkam opklimt en aan de andere kant met wat haarspelden richting het water gaat. Het is bewolkt maar droog en de temperatuurmeter blijft op 10 graden steken. Toch maar even de handvat verwarming erbij aan. Op de top rijden we in de wolken terwijl bij de afdaling het zonnetje er voorzichtig door komt zo nu en dan.

Op naar Skye en het is weer een prachtige route. Vlak voor de brug naar het meer dan toeristische eiland pakken we de koffie stop en zien met lede ogen de lucht steeds meer dicht trekken. Na de tankstop bij de Coop gaat de bewolkte lucht over in kleine druppeltjes en naar mate we verder het eiland op komen en al file rijdend gaan de kleine druppels over in grote en dat in combinatie met flink wat wind erbij. Zo'n 8 mile voor Talisker Distillery geloven we het wel. Regen, harde wind en geen uitzicht is geen plezier ritje meer en besluiten om af te breken en Skye te laten voor wat het is en keren op een verlaten weggetje. Eenmaal weer op het vaste land klaart de lucht af en toe een beetje op en wisselt zich af met hier en daar een bui.

Helaas voor ons iets meer hier dan daar. Eileen Donan Castle ligt er prachtig bij en laten we daar ook mooi rechts liggen, op naar Fort Williams.

Bij Spean bridge stoppen we bij het Commando monument. Ingesteld in 1952 door Queen mother, een mooie gedenkplaats voor commando's en hun overleden buddy's. We constateren dat er ook Nederlandse collegas tussen zitten. Met Respect voor deze mannen verlaten we de herdenkplaats.

We stoppen bij een benzine pomp in Fort Williams en gaan opzoek naar een plek voor de nacht. Een lokaal hostel leek een uitkomst maar op slaapzalen voor 8 man erbij gepropt worden voor 33 pounds lijkt ons een slecht plan. Naar buiten kijkend en de opklaringen zien toenemen doen besluiten om terug te rijden naar de camping die we al gezien hadden. Na 275 km is het klarie en zetten de tent op. Doen wat boodschappen bij de Aldie, eten Schnitzel met rosti en starten het avondprogramma en zien onze buren gezellig een tent opzetten. Plan voor morgen is naar Kintyre en door naar Islay. Tot later.

• 12 September 2022 - 23:02

Nick:

Ah jammer van Sky, al klinkt het alternatief ook niet verkeerd. Geniet!

• 13 September 2022 - 07:15

Marc Souman:

Niet veel nog kunnen lezen, maar dit klinkt als ouderwets mannenhobbygenot!
    Doorgaan!!!!

• 14 September 2022 - 11:42

John De Bruijn:

Hopelijk zijn de weergoden jullie binnenkort beter gestemd!