Een prachtige dag - Reisverslag uit Oban, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu Een prachtige dag - Reisverslag uit Oban, Verenigd Koninkrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Een prachtige dag

Door: Wim J

Blijf op de hoogte en volg Wim

07 Juli 2019 | Verenigd Koninkrijk, Oban

Kwart voor zeven, nee hé druppels op de tent. Een snelle check op buienradar laat zien dat de bui nooit lang kan duren maar wel lang genoeg om te laat te vertrekken. Hup eruit en zie wel wat het gaat worden. Onderdak inpakken en alvast douchen en begin maken met inpakken. Je wordt hier gek van de kleine vliegjes dus besloten om het ontbijt langs de route te gaan doen. Negenuur sharp rijden we weg en aan de andere kang van Loch Caran de ontbijtstop met prachtig uitzicht. Inmiddels is de regen omgetoverd naar bewolkt met een zonnetje. Water koken, sinaasappeltje, gekookte eitjes en bussen met toeristen die foto's mogen maken. We maken een praatje met een dame met camper die verhaalt dat haar dochter hier vorig jaar nog dolfijnen had gezien en verder dat zij op doortocht was naar bijzondere tuinen iets verderop maar pas om 10 uur open gingen. Via Eilean Donan Castle gaan we door naar het Commando monument nabij Spean Bridge. Als wij aan komen is er een herdenking aan de gevallenen bij D Day aan de gang. Indrukwekkend en met dat zelfde gevoel weer verder gereden. Voor fort Williams tanken en gelijk even een plaatje schieten van de Ben Nevis de de gelijknamige disteleerderij op de voorgrond en door. Na 214 km staan we op een camping bij Oban. Eind van de middag zien we daar onder het genot van een biertje de dames een knappe tweede plek bevechten, well done lady's klinkt het Schotse commentaar. Het avondeten is eenvoudig broodje knakworst en praten nogwat met een eenzame Schotse biker (triumph 1200). En genieten in de avondzon nog van een heerlijke single malt.
Op tijd naar het mandje, morgen naar Moffat de laatste echte volle dag Schotland alweer.