Oude tijden herleven - Reisverslag uit Helmstedt, Duitsland van Wim Janse - WaarBenJij.nu Oude tijden herleven - Reisverslag uit Helmstedt, Duitsland van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Oude tijden herleven

Door: Wim J

Blijf op de hoogte en volg Wim

20 Juli 2018 | Duitsland, Helmstedt

Oude tijden herleven!

Altijd weer even wennen een eerste nacht in het tentje maar gelukkig is het op de campingplatz Sonnenkamp bij het Naturbad in Zeven erg rustig. Fijn ook dat de container leegmakers zich rond kwart voor zes zich melden voor de broodnodige werkzaamheden. Met dit weer is het druk in het zwembad en op de campingplatz dus ook veel troep. Maar goed nog even een half uurtje doezelen en eruit voor weer een heerlijke dag. Vandaag op avontuurlijke wijze (TomTom stand in de navigatie) naar Walsrode, lekkere route en inderdaad af en toe verrassende momenten en ook onverharde weggetjes. Daar heb je de adventures voor dus gaan met dat ding. Van Walsrode via Ostenholz verder naar Bergen Belsen. Tussendoor nog een poging om de wachtpost zover te krijgen dat wij toch naar Siebensteinhauser het oefenterrein op konden. Helaas geen succes dus rap verder waarbij het maar even goed was dat Duitsers van voren snelheid controleren en flitsen. Na een korte rit langs de zuid rand van het oefenterrein gaan we voor meer serieuze zaken. Een bezoek van het Memorial Bergen Belsen doet je weer beseffen dat wij het toch wel erg goed hebben met z’n allen.
Mooi om de Nederlandse vlag weer te zien wapperen bij de hoofdpoort van Bergen-Hohne, jammer dat baan 41 dicht was dus door naar Stadt Bergen voor een korte stop en broodje donner dit keer.
Via de B3 naderen we de afslag naar kaserne Langemannshoff. Alle verbodsborden negerend over de tankbaan naar de hoofdpoort. Deze kaserne is niet meer dan slechts een hek en her en der vervallen gebouwen. Het KMT is teruggegeven aan de natuur en het gras op de voormalige spuitplaats groeit weelderig tussen de betonplaten tot manshoogte. Via Soltau, waar de herkenningspunten evenredig minder waren knallen we via de B71 via Luneburg naar Uelzen, passeren het welbekende Elbeseitekanaal om langs de homebase van Volkswagen te Wolfsburg in Helmsted een campingplaats te bemachtigen. Ook hier vergane glorie dus maar even snel terug naar de supermarkt voor het avondeten en ontbijt. De staat van onderhoud van de camping doet meer vermoeden dus houden de eet en drink regie vanavond in eigen hand.
Op naar morgen dan via Anschlusstelle Marienborn memorial de inner deutse grenze begroeten om daarna via de Harz weer lekker naar huis te rijden.