Pegasus Bridge en Juno Beach - Reisverslag uit Courseulles-sur-Mer, Frankrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu Pegasus Bridge en Juno Beach - Reisverslag uit Courseulles-sur-Mer, Frankrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu

Pegasus Bridge en Juno Beach

Door: WimJ

Blijf op de hoogte en volg Wim

07 Juni 2018 | Frankrijk, Courseulles-sur-Mer

Donderdag 7/6
Vandaag Pegasus bridge en Juno beach op het programma. Tijdens de korte rit naar de wereldbekende brug stoppen we bij de herdenkingsplechtigheid van de Prinses Irene Brigade en het monument voor de Schotse doedelzakspeler die zijn sporen in de regio aldaar verdiend heeft. Een van de groepsleden met gehoor voor oude militaire voertuigen wordt getriggerd door een geluid eenvormig dat we het weten krijgen we een rondleiding door een bivak van enthousiaste traditie voortzetters die een micro deel van de slag om de pegasus bridge tot in detail kennen. Een klein uur later en veel info verder gaan we door naar de memorial en bezoeken die dan ook. Ne over de brug aan de westelijke oever gebruiken wij een prima lunch op een groot en toeristisch terras.
De middag staat voor Juno beach en na het bezoek aan de Canadese begraafplaats gaan we doen we het Canadese museum waar de daden (waaronder de bevrijding van Harderwijk) weer gegeven worden. In een woord prachtig. Een mix van zorg, respect, diepgang en emotie, wat nog eens extra benadrukt wordt als je na de film aan het eind het museum verlaat en het strand op loopt!

De avond brengen we door in het centrum van Caen waar er na het avond eten overgegaan word op avondfotografie. In de oude binnenstad is voldoende te zien, waaronder het gemeentelijke paleis en de geruïneerde kathedraal. Na een lange dag rond middernacht het mandje in. Heftig dagje