In Oostenrijk de mist in - Reisverslag uit Abtenau, Oostenrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu In Oostenrijk de mist in - Reisverslag uit Abtenau, Oostenrijk van Wim Janse - WaarBenJij.nu

In Oostenrijk de mist in

Door: Wim J

Blijf op de hoogte en volg Wim

27 September 2017 | Oostenrijk, Abtenau

De kerkklokken beginnen om zeven uur in Vrhpolje te spelen dus, opstaan en aan slag hier in het Sloveense land. Een heerlijke douche, ontbijten, een Italiaanse koffie, inpakken en op naar het noorden. Na het afscheid nemen van onze 'vrinden' werden wij ook nog uitgezwaaid door de uiterste vriendelijke camping mevrouw, tekenend voor Slovenië. Van onze Canadese vrienden de tip om via de 206 (een weg door een natuurgebied) een mooie route via een bergpas richting Oostenrijk te rijden. Inderdaad een prachtig route en super tip. Maar door toe doen van natuurlijke elementen is de geografische toestand van de 206 ietwat aangepast. Bij haarspeld nummer 40 komen wij twee motorrijders tegen die melden dat de weg gesperrt is dus niet verder kunnen. Tuurlijk, dat willen wij zelf wel eens zien dan. Bij haarspeld nummer 42 komen wij een auto tegen die ooms maant te stoppen. Daar de melding dat de pass gesperrt is en het opruimen ervan toch zeker wel eens 5 tot 6 uur kon gaan duren. Zou het dan toch waar zijn? Oké, de twee meldingen doen ons besluiten om om te draaien en een andere route te kiezen, het kost ons wel wat tijd maar och de omgeving is prachtig dus, so what. De nieuwe route brengt ons via een klein puntje Italië vlot in Oostenrijk. Grenspassages zijn Europees dus, geen paspoorten, motorpapieren gewoon doorrijden, toch ook weer even wennen.
In Oostenrijk moeten we door het Alpen gebied en al weldra klimmen we tot tenminste 1000 meter boven zee niveau, niet gek dat het fris aanvoelt en toch wel even lekker om de truien er bij aan te trekken en de handvat verwarming op standje 1. Watjes, nee hoor maar het verschil met 30+ een paar dagen geleden voel je echt wel. Al snel klimmen we tot 11-12 honderd meter en gaan de mist in, niet omdat we verkeerd rijden maar omdat de bewolking zo laag hangt. Mooie wegen maar toch weer anders, stijgen en dalen van 18%, prima bochten echter het wegdek is niet altijd even goed en erg veel weg opbrekingen gelardeerd met verkeersregelaars/lichten.
Rond de klok van vieren zijn we er klaar mee. Vlak bij Abtenau, net even onder Salzburg een bordje camping. Hup inchecken in het zonnetje met een biertje in de hand genieten van het mooie uitzicht op besneeuwde bergtoppen. Ach wat kan je wat! Op naar morgen dan gaan we tempo maken richting Nederland.

• 28 September 2017 - 07:08

Maud:

Fijn dat jullie al in de buurt komen , tot snel!